https://www.youtube.com/watch?v=l0t8iKP5-XQ
Een luid gejuich klonk er maandagavond in het van der Valk Hotel de Cantharel tijdens de bekendmaking van de Apeldoornse Ondernemer van het jaar in de categorie MKB. Willy de Wilde, dochter Sascha de Wilde en partner Marco Hoogen Stoevenbelt konden hun oren niet geloven toen ze tijdens het Business Event hoorden dat Wijnkoperij Henri Bloem hét winnende bedrijf bleek te zijn.
,,We zitten echt nog in een roes’’, lacht Sascha. ,,Het was al heel bijzonder dat we bij de laatste drie zaten, maar dit is nog eens een extra bekroning op ons werk. En het leuke is dat dit ook nog eens is in ons jubileumjaar, dit jaar bestaan we 20 jaar.’’ Marco is het met haar eens. ,,Dit is hartstikke leuk. We zijn echt overladen met berichten. Je krijgt toch ineens een hele hoop exposure op deze manier.’’
Aan deze bekendmaking ging een heel traject vooraf, legt Sascha uit. ,,In het begin maakt de voordrachtscommissie een lijst met 60 kansmakende bedrijven. Daarna maakt de jury een selectie. In mei van dit jaar werden wij gebeld dat we door de jury geselecteerd waren en werd de vraag gesteld of we wel mee wilden doen aan deze verkiezing. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen.’’ Na de positieve reactie van de wijnkoperij aan de Asselsestraat 52 kreeg de Wilde een motivatieformulier binnen. ,,Geen klein formulier, maar ik geloof iets van 5 kantjes. Daarin wordt echt van alles gevraagd, zoals je bedrijfsstrategie, wat je doet voor het milieu, alles willen ze van je weten.’’ Aan het begin van de zomer werd bekend dat Henri Bloem bij de laatste 3 zat. De wijnkoperij laat de twee andere bedrijven die in de top 3 stonden, Van Gerrevink en Klimbos Veluwe, achter zich. ,,Wel echt gerenommeerde bedrijven’’, vindt Sascha. ,,Dus ik had niet verwacht dat we met de titel naar huis zouden gaan. Al had ik wel zoiets, toen we eenmaal op dat podium stonden, laat ons nou alsjeblieft winnen. En dat gebeurde. Ik stond echt te juichen en te springen.’’
Dat ze van alle bedrijven in Apeldoorn zich nu Ondernemer van het jaar 2015 mogen noemen, komt volgens Marco doordat ze vooral werken aan een kruisbestuiving met andere bedrijven. ,,In het begin ging het ons er vooral om hoe we zoveel mogelijk mensen in de winkel konden krijgen. Maar we merken dat mensen soms geen tijd hebben om speciaal naar ons toe te komen en dus zijn we een samenwerking aangegaan met bijvoorbeeld de Albert Heijn aan de Sprengenweg en Brasserie Martins. Ook daar zijn onze wijnen te koop. Die samenwerking is de jury vast en zeker opgevallen.’’
,,En daarbij komt ook dat we meer doen dan alleen ‘winkeltje spelen’ ’’, vult Sascha hem aan. ,,We houden ook cursussen, workshops en proeverijen en zijn er echt van overtuigd dat we dit niet in ons eentje hebben bereikt. Daarom heb ik via onze Facebookpagina iedereen bedankt en gemeld dat ik mijn belofte nakom. Ik had namelijk gezegd dat als we zouden winnen dat er voor iedereen champagne zou zijn de hele week, dus de champagne staat deze week klaar voor de bezoekers.’’
Juryrapport Henri Bloem:
‘Zeer gepassioneerde ondernemers, die sterk groeien door zich te specialiseren, samenwerking zoeken met andere ondernemers en hun multichannel aanpak. Door puur en gepassioneerd ondernemerschap overstijgen ze hun eigen franchiseformule.’