Toiletborstels en Argentijnse paté met de naam ‘ champagne’ zijn de laatste obscure producten die in de handel zijn gebracht. Misbruik van de naam champagne kwam recentelijk aan het licht toen tijdens de inauguratielunch van Barack Obama de naam ‘ Special Inaugural Cuvée Champagne California’ werd gebruikt.
Het Amerikaanse champagnebureau was er als de kippen bij om aan te geven dat het California Champagne of Champagne of California had moeten zijn. Het Comité Interprofessionnel de Champagne (CIVC) werkt wereldwijd samen met 70 advocatenkantoren en geeft jaarlijks 2 miljoen euro uit om de naam te beschermen.
Per jaar worden 3 miljard flessen mousserende wijn gemaakt, waarvan 10% de naam ‘ champagne’ mag dragen. Tussen 2005 en 2012 zijn 34 landen akkoord gegaan met de bescherming van de naam. Drie belangrijke landen liggen dwars. Het zijn de Verenigde Staten, Vietnam en Rusland. Vooral het laatste land wil de naam ‘ Champansky’ houden (250 miljoen flessen per jaar).
(Bron: www.wijnplein.nl)