Ik heb mijn profielfoto op twitter en linkedin gewijzigd. Weer even een ‘frisse nieuwe look’. Geen idee of het mensen opvalt of dat ze het wel of niet leuk vinden.
Waarschijnlijk doen we dit soort updates meer voor onszelf, omdat we even uitgekeken zijn op de ‘oude look’. Precies de reden waarom we af en toe naar de kapper gaan of een compleet nieuwe outfit aanschaffen. Ons uiterlijk is en blijft toch ons visitekaartje.
Zo ook het uiterlijk van een wijnfles.
Als je een fles wijn koopt kun je alleen zien wat op het wijnetiket staat vermeldt. De fles verraadt zijn inhoud niet en laat niet de minste geur ontsnappen. Het etiket is daarom een belangrijke bron van informatie. De wijnproducent beschouwt het etiket als een verkoopelement. Steeds meer komt de nadruk te liggen op het creëren van een ‘promotionele’ sfeer rond een fles wijn. We zien steeds meer moderne etiketten met opvallende kleuren en strakke lijnen.
Daarnaast nog altijd de traditionele etiketten die jaar in en uit hetzelfde blijven. Puur voor de constante herkenbaarheid en kwaliteitsuitstraling naar de consument.
Wat is beter? Wat wil de huidige consument? Vernieuwing of traditie? Oud of nieuw?
Uit onderzoek is gebleken dat Chinezen moderne wijnetiketten wantrouwen. Traditionele etiketten, met chateaus erop, daar houden ze van. Terwijl ik hier in Nederland steeds vaker opmerk dat mensen wel degelijk getrokken worden door een modern etiket.
Uiteindelijk draait het allemaal om de sfeer en beleving van die fles wijn. De fles moet uitstralen dat je er blij van wordt wanneer je hem drinkt. 80% van wat en hoe u uw wijn ervaart heeft namelijk met sfeer en beleving te maken: waar u het glas drinkt, met wie, in welke ruimte, in welke situatie, op welk moment van de dag, het verhaal wat erbij wordt verteld e.d.
Tot zo’n 200 jaar geleden werd wijn vervoerd in vaten en dronken we zo uit het vat. In die tijd was er weinig reden voor het bestaan van wijnetiketten. Het oudste etiket dat ooit werd teruggevonden is misschien wel het meest geschikte wijnetiket voor welk tijdperk dan ook: een eenvoudig strakke zegel met één en al vrolijkheid:
Het oudste 'etiket' dat ooit is teruggevonden is een 6000 jaar oud Babylonisch cilindervormig zegel dat bedoeld was om een amfora te merken. Heel toepasselijk, en net als we nu nog vaak zien, staat er een groep vrolijke mensen op afgebeeld, die nog vrolijker wordt dankzij het gegiste druivensap.
Kortom: een wijnetiket met een lach! En dat is ook de reden dat ik mijn ‘nieuwe look’ met lach heb gekozen. Wijn maakt mij (ongeacht de uitstraling van het etiket) heel vaak gelukkig! En wat willen we dan nog meer?
Zoek in onze blogs
Nieuwe look
di 29 januari 2013
Henri Bloem